Συνολικές προβολές σελίδας

Κυριακή 19 Οκτωβρίου 2014

ΑΓΝΩΣΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ 4

Λυκούργου κατά Λεωκράτους , 1-2
(1η προσέγγιση)


Δικαίαν, ὦ Ἀθηναῖοι, καί εὐσεβῆ καί ὑπέρ ὑμῶν καί ὑπέρ τῶν θεῶν τήν ἀρχήν τῆς κατηγορίας Λεωκράτους τοῦ κρινομένου ποιήσομαι. Εὔχομαι γάρ τῇ  Ἀθηνᾷ καί τοῖς ἄλλοις θεοῖς και τοῖς ἤρωσι τοῖς κατά τήν πόλιν καί τήν χώραν ἱδρυμένοις , εἰ μέν εἰσήγγελκα Λεωκράτη δικαίως καί κρίνω {τόν} προδόντ’ αὐτῶν καί τούς νεώς καί τά ἕδη καί τά τεμένη καί τάς ἐν τοῖς νόμοις τιμάς καί θυσίας τάς ὑπό τῶν ὑμετέρων προγόνων παραδεδομένας, ἐμέ μέν ἄξιον ἐν τῇ τήμερον ἡμέρᾳ τῶν Λεωκράτους ἀδικημάτων κατήγορον ποιῆσαι, ὅ και τῷ δήμῳ καί τῇ πόλει συμφέρει, ὑμᾶς δ’ ὡς ὑπέρ πατέρων καί παίδων καί γυναικῶν καί πατρίδος καί ἱερῶν βουλευομένους, καί ἔχοντας ὑπό τῇ ψήφῳ τόν προδότην ἁπάντων τούτων, ἀπαραιτήτους δικαστάς καί νῦν καί εὶς τόν λοιπόν χρόνον γενέσθαι τοῖς τά τοιαῦτα καί τηλικαῦτα παρανομοῦσιν.

Λέξεις –εκφράσεις

κρίνομαι = δικάζομαι, καταδικάζομαι
ἱδρύομαι  = εγκαθίσταμαι κάπου με ασφάλεια (ἱδρυμένος = σταθερός,
                   ασφαλής)
εἰσαγγέλλω = καταγγέλλω για δημόσιο αδίκημα

* ὁ νεώς = ο ναός
{ΠΡΟΣΟΧΗ: πρόκειται για αττικόκλιτο ουσιαστικό (βλέπε σχολική γραμματική σελ. 57-58) –δεν πρέπει να το μπερδέψουμε με τη γενική ενικού ἡ ναῦςτῆς νεώς. Άλλωστε, με μια προσεκτική ματιά στο κείμενο διαπιστώνουμε ότι πρόκειται για αιτιατική πληθυντικού ουσιαστικού αρσενικού γένους. Αν το ουσιαστικό ήταν «ἡ ναῦς»,  θα είχε ανάλογο τύπο «τάς ναῦς»}

τό ἕδος = κάθισμα, θέση, θεμέλιο, βάθρο, άγαλμα
τήμερον =σήμερον
βουλεύομαι = σκέφτομαι, αποφασίζω
ἀπαραίτητος = αμείλικτος, αναπόφευκτος
τηλικοῦτος, τηλικαύτη, τηλικοῦτο(ν) = τόσο μεγάλος (αναφέρεται και σε ηλικία προσώπου) 

Συντακτικές Επισημάνσεις

1. Πρόκειται για ένα βατό κείμενο με λίγα ρήματα, επομένως με μεγάλες περιόδους. Κατά το χωρισμό περιόδων - ημιπεριόδων, διαπιστώνω ότι το τμήμα με το γαλάζιο χρωματισμό αποτελεί μια περίοδο με μόνο ρήμα το "εὔχομαι"! Αναμένεται, επομένως, να συνδέσω το ρήμα με απαρέμφατο-απαρέμφατα και να βρω μετοχές. Προσοχή: δεν μεταφράζω βιαστικά το "ἔχοντας" χρησιμοποιώντας την τωρινή του σημασία. Επίσης, δεν πρέπει να με ξεγελάσει το "παρανομοῦσιν" στο τέλος. Πριν το χαρακτηρίσω ως ρήμα, οφείλω να διερευνήσω αν ο τύπος είναι δοτική πληθυντικού μετοχής!  

Συνεχίζεται..





ΑΣΚΗΣΕΙΣ  ΚΛΕΙΣΤΟΥ  ΤΥΠΟΥ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ

ΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΟΝ 20Ο ΑΙΩΝΑ

ΚΕΦ.1
ΤΟ ΑΓΡΟΤΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ


1. Να αναφέρετε αν οι προτάσεις είναι σωστές ή λανθασμένες:


Α. Η διεύρυνση του κράτους με την Άρτα και τη Θεσσαλία δεν είχε ιδιαίτερες  συνέπειες στο ελληνικό αγροτικό ζήτημα.

Β. Οι Έλληνες τσιφλικάδες της Θεσσαλίας σε γενικές γραμμές αποδείχθηκαν εξίσου ή και πιο σκληροί από 
    τους Τούρκους ως προς την αντιμετώπιση των κολίγων.

Γ. Η επιβολή υψηλών δασμών στο εισαγόμενο ρωσικό σιτάρι ήταν αποτέλεσμα  πιέσεων των Ελλήνων τσιφλικάδων
    της Θεσσαλίας.

Δ. Οι νόμοι του 1907 υπήρξαν αποτέλεσμα των πρακτικών των Ελλήνων  τσιφλικάδων.

Ε. Με το τέλος των Βαλκανικών πολέμων (1913) το αγροτικό ζήτημα αρχίζει να  επιλύεται.

Στ. Η ολοκλήρωση της αγροτικής μεταρρύθμισης οδήγησε τη χώρα σε καθεστώς μεσαίας και μεγάλης ιδιοκτησίας.

Ζ. Ή ίδρυση κρατικών οργανισμών παρέμβασης και παραγωγικών συνεταιρισμών προχώρησε με σκοπό την προστασία των μικροκαλλιεργητών από την εκμετάλλευση των εμπόρων.

(Απαντήσεις: Α - Λ, Β - Σ, Γ - Σ, Δ - Σ, Ε - Λ, ΣΤ - Λ, Ζ - Σ)

2. Τα πρώτα βήματα του εργατικού κινήματος
1) Να αναφέρετε αν οι παραπάνω προτάσεις είναι σωστές ή λανθασμένες:

Α. Στις αρχές του 19ου αιώνα συναντούμε στη χώρα σοσιαλιστικές ομάδες και εργατικές ομαδοποιήσεις.

Β. Η περιορισμένη επιρροή αυτών των ομάδων οφείλεται εν μέρει και στην απουσία σύγχρονων βιομηχανικών
    μονάδων στη χώρα.

Γ. Η σταθερή απασχόληση εργατών στα μεγάλα δημόσια έργα κατά το τέλος του 19ου αιώνα δεν ήταν  συνηθισμένο
    φαινόμενο.

Δ. ΟΙ πρώτες αμιγώς εργατικές εξεγέρσεις εκδηλώθηκαν όπου υπήρχε σταθερό εργατικό δυναμικό.

Ε. Η διάδοση της σοσιαλιστικής ιδεολογίας στη χώρα παρεμποδιζόταν από την επικράτηση του μεγαλοϊδεατισμού.

Στ.  Το βιομηχανικό υπόβαθρο της ενσωματωμένης στον εθνικό κορμό Θεσσαλονίκης δεν συνετέλεσε στην ανάπτυξη
      του εργατικού κινήματος.

Ζ. Ο απόηχος της κομμουνιστικής επανάστασης στη Ρωσία (1917) συνέβαλε στην ίδρυση της ΓΣΕΕ.

Η. Η Φεντερασιόν υπήρξε η εργατική οργάνωση της Θεσσαλονίκης με τις προοδευτικές ιδέες. 

(Απαντήσεις: Α - Λ, Β - Σ, Γ - Σ, Δ - Σ, Ε - Σ, ΣΤ - Λ, Ζ - Σ,  Η - Σ)

2) Να αντιστοιχίσετε τους όρους της στήλης Α με τους σχετικούς της στήλης Β:

Α
Β
1. ΓΣΕΕ
Α. Τρίτη Κομμουνιστική Διεθνής
2. εβραϊκή κοινότητα
Β. κλαδικά και τοπικά σωματεία
3. ΣΕΚΕ
Γ. πιέσεις στην ελληνική κοινωνία κατά τον Α΄  Παγκόσμιο Πόλεμο
4. ωρίμαση σοσιαλιστικού κινήματος
Δ. Φεντερασιόν
5. Ιταλοί εργάτες
Ε. διώρυγα της Κορίνθου
______________________________________________________________________________________
(Απαντήσεις: 1-Β. 2-Δ, 3-Α, 4-Γ, 5-Ε)

3. Οι οικονομικές συνθήκες κατά την περίοδο 1910-1922_

1) Να αναφέρετε αν οι παραπάνω προτάσεις είναι σωστές ή λανθασμένες:

Α. Ο βενιζελισμός στον οικονομικό τομέα πρεσβεύει την επιδίωξη της ενσωμάτωσης του εκτός συνόρων ελληνισμού
    και της συνακόλουθης εθνικής και κρατικής ενδυνάμωσης.

Β. Η ελληνική αστική τάξη συσπειρώθηκε γύρω από τον Βενιζέλο για καθαρά πατριωτικούς λόγους.

Γ. Η ελληνική αστική τάξη απαιτούσε, μεταξύ άλλων, από το κράτος να παρεμβαίνει, προκειμένου να προασπίζει τα
    οικονομικά συμφέροντα των πολιτών του.

Δ. Το αίτημα της αστικής τάξης για ισχυροποίηση του κράτους ήταν ασύμβατο με τα  διεθνή δεδομένα της εποχής.

Ε. Η ελληνική υπερπόντια μετανάστευση πέρα από τις τραγικές της συνέπειες είχε και θετικές πλευρές για την οικονομία της χώρας.

Στ. Η έκβαση των  Βαλκανικών πολέμων ωφέλησε τελικά την ελληνική αγροτική οικονομία.

Ζ. Παρά το ότι η χώρα βγήκε νικήτρια από τους Βαλκανικούς Πολέμους, οι αγορές χρήματος συνέχισαν να μην
    εμπιστεύονται ιδιαίτερα την οικονομία της.
(Απαντήσεις: Α-Σ, Β- Λ, Γ- Σ , Δ - Λ , Ε - Σ, ΣΤ- Σ, Ζ- Λ)

2) Να αντιστοιχίσετε τους όρους της στήλης Α με τους σχετικούς της στήλης Β:

Α
Β
1.  αστική τάξη
Α. ενίσχυση οικονομίας υπαίθρου 
2.  διεκδίκηση Μεγάλης Ελλάδας
Β.  εδαφική αύξηση της χώρας
3.  μετανάστευση στις Η.Π.Α
Γ.  πληθυσμιακή ανομοιογένεια στις νέες
    περιοχές
4.  Βαλκανικοί πόλεμοι
Δ. πλεονασματικοί προϋπολογισμοί
5.  αρνητικό των Βαλκανικών πολέμων
Ε. δημιουργία ισχυρού εθνικού κέντρου

(Απαντήσεις: 1-Ε, 2- Δ, 3- Α, 4- Β, 5- Γ)

3) Να αντιστοιχίσετε τις χρονολογίες της στήλης Α με τα σχετικά γεγονότα της στήλης Β:

Χρονολογία
Γεγονός
1. 1911
Α. πρόοδοι εθνικής οικονομίας
2. 1910
Β.  εμφάνιση βενιζελισμού
3. 1914
Γ. πλεονασματικός προϋπολογισμός
4. 1910-1922
Δ. πληθυσμιακή σύσταση Ηπείρου
_________________________________________________________________________________

(Απαντήσεις: 1-Γ , 2-Α, 3- Δ, 4-Β)

4. Ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος
1) Να αναφέρετε αν οι παραπάνω προτάσεις είναι σωστές ή λανθασμένες:

Α. Ο τερματισμός του Εθνικού Διχασμού έγινε με την επέμβαση των Συμμάχων, που επέβαλαν στην Ελλάδα να πάρει
     μέρος στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Β. Οι μεγάλες δυνάμεις της εποχής χορήγησαν στην Ελλάδα μεγάλα δάνεια , προκειμένου να συμμετάσχει στον
     πόλεμο.

Γ. Με τα δάνεια αυτά η Ελλάδα χρηματοδότησε την εκστρατεία στην Ουκρανία και Κριμαία καθώς και τη μικρασιατική
     εκστρατεία.

Δ.  Οι σύμμαχοι της Ελλάδας απέσυραν την εμπιστοσύνη τους στο νόμισμα της χώρας, ως αντίποινα για την
     καθυστερημένη είσοδο της χώρας στον πόλεμο.

Ε, Η μικρασιατική εκστρατεία συνέβαλε τα μάλα στο δημοσιονομικό αδιέξοδο του Μαρτίου του 1922.

Στ. Η διχοτόμηση του χαρτονομίσματος αποτέλεσε εσωτερικό αναγκαστικό δάνειο που στέφθηκε με επιτυχία και
      επαναλήφθηκε το 1926.

Ζ.  Η διχοτόμηση του χαρτονομίσματος αποτέλεσε ελιγμό ο οποίος αναζωογόνησε το κράτος και το έσωσε από τις
   συνέπειες της μικρασιατικής καταστροφής.

(Απαντήσεις: Α-Σ, Β-Σ, Γ-Λ, Δ-Λ, Ε-Σ, ΣΤ-Σ, Ζ-Λ)

2) Να αντιστοιχίσετε τους όρους της στήλης Α με τους σχετικούς της στήλης Β:

1.κυβέρνηση Εθνικής Άμυνας
Α. παθητικοί κρατικοί ισολογισμοί
2. θεωρητικός δανεισμός
Β. διχοτόμηση χαρτονομίσματος
3. δημοσιονομικό αδιέξοδο
Γ. Θεσσαλονίκη
4. εσωτερικό δάνειο
Δ. απόθεμα σε χρυσό και συνάλλαγμα εκτός ελέγχου της
    χώρας

(Απάντηση: 1-Γ, 2-Δ, 3-Α, 4-Β)

3) Να αντιστοιχίσετε τις χρονολογίες της στήλης Α με τα σχετικά γεγονότα της στήλης Β:

1. 1915
Α. εσωτερικό αναγκαστικό δάνειο
2. 1917
Β. δημοσιονομικό αδιέξοδο
3. 1920
Γ. επιστράτευση
4. 1922
Δ. ενοποίηση της χώρας
5. 1926
Ε.. εκλογική ήττα του Βενιζέλου και νίκη των φιλοβασιλικών

(Απαντήσεις: 1-Γ, 2-Δ, 3-Ε, 4-Β, 5-Α)
_________________________________________________________________________________

5. Η οικονομική ζωή κατά την περίοδο 1922-1936.

1) Να αναφέρετε αν οι παραπάνω προτάσεις είναι σωστές ή λανθασμένες:

Α. Οι κρατικές οικονομικές ισορροπίες ανατράπηκαν με τον ερχομό του κύματος των προσφύγων.

Β. Η αποτελεσματικότητα του κράτους δεν επηρεάσθηκε καθόλου από τα μίση του διχασμού.

Γ.  Ο κρατικός μηχανισμός σε τελική ανάλυση αντιμετώπισε μάλλον ικανοποητικά το πρόβλημα της έλευσης τόσων
     προσφύγων στη χώρα.

Δ.  Η αξιοποίηση των μουσουλμανικών περιουσιών ήταν ο ένας πυλώνας στήριξης του κρατικού μηχανισμού όσον
     αφορά στην αντιμετώπιση του προσφυγικού ζητήματος.

Ε.  Οι μαζικοί θάνατοι από ελονοσία –φυματίωση κατέστησαν αντιληπτό ότι η κρατική παρέμβαση θα έπρεπε να έχει
    επείγοντα χαρακτήρα.

(Απαντήσεις: Α-Σ, Β-Λ, Γ-Σ, Δ-Σ, Ε-Σ)

2) Να αντιστοιχίσετε τους όρους της στήλης Α με τους σχετικούς της στήλης Β:

1.1923-1924
Α. άφιξη πάνω από 1,2 εκ, προσφύγων στη χώρα
2. πολιτική αστάθεια
Β. παράγοντας που συσκότιζε το ζήτημα της κρατικής
     αποτελεσματικότητας
3. εξωτερική βοήθεια
Γ. θάνατοι από φυματίωση –ελονοσία
4. 1922
Δ  αποτελεσματική αντιμετώπιση προσφυγικού ζητήματος.

(Απαντήσεις: 1-Γ, 2-Β, 3-Γ, 4-Α)
____________________________________

6. Η ελληνική οικονομία κατά την περίοδο του μεσοπολέμου

1) Να αναφέρετε αν οι παραπάνω προτάσεις είναι σωστές ή λανθασμένες:

Α. H εθνική ομογενοποίηση της χώρας ήταν ανασταλτικός παράγοντας για την οικονομική της άνοδο.

Β. Κατά την περίοδο αυτή προωθείται η αστικοποίηση της χώρας.

Γ. Η εξάλειψη του ελληνικού κοσμοπολιτισμού φέρνει το ελληνικό κράτος στο προσκήνιο της ανάπτυξης οικονομικών
    δραστηριοτήτων.

Δ. Γνώσεις, πολιτισμός και θέληση για εργασία ήταν τα βασικά στοιχεία που έφεραν στη χώρα οι πρόσφυγες.

(Απαντήσεις: Α-Λ, Β-Σ, Γ-Σ, Δ-Σ)

2) Να αντιστοιχίσετε τους όρους της στήλης Α με τους σχετικούς της στήλης Β:


1. συγκέντρωση στο εθνικό κράτος
Α. 1/3 των Ελλήνων σε μεγάλα αστικά κέντρα
2.   πρόσφυγες
Β. διάθεση για σκληρή εργασία
3. η χώρα δευτερεύον πεδίο οικονομικής ανάπτυξης
Γ. εξάλειψη κοσμοπολιτισμού
4. αστικοποίηση
Δ. κυριαρχία κοσμοπολιτισμού

(Απαντήσεις: 1-Γ, 2-Β, 3-Δ, 4-Α)


7. Οι μεγάλες επενδύσεις

1. Να αναφέρετε αν οι παραπάνω προτάσεις είναι σωστές ή λανθασμένες.


Α.Η ανάγκη επενδύσεων στις κρατικές υποδομές αναδείχθηκε μέσα από τις συνέπειες της μικρασιατικήςκαταστροφής.

Β. Η ΟΥΛΕΝ ανέλαβε τη συντήρηση του Αδριάνειου υδραγωγείου, για να εξυπηρετηθεί η ύδρευση της Αθήνας.

Γ. Οι επενδύσεις στην υπόλοιπη χώρα επικεντρώθηκαν στον αγροτικό τομέα.

Δ. Η ΠΑΟΥΕΡ ανέλαβε την εγκατάσταση μονάδων ηλεκτρικού ρεύματος σε όλη τη χώρα.


(Απαντήσεις: Α-Σ, Β-Λ, Γ-Σ, Δ-Λ)

2) Να αντιστοιχίσετε τους όρους της στήλης Α με τους σχετικούς της στήλης Β:

1. ΟΥΛΕΝ
Α. δίκτυο αστικών συγκοινωνιών
2.  Γερμανικές εταιρείες 
Β. αύξηση καλλιεργούμενων εδαφών
3. ΠΑΟΥΕΡ
Γ. λίμνη του Μαραθώνα
4. εγγειοβελτιωτικά έργα
Δ  τηλεφωνικό δίκτυο .

(Απαντήσεις: 1-Γ, 2-Δ, 3-Α, 4-Β)

8. Η Τράπεζα της Ελλάδος

1. Να αναφέρετε αν οι παραπάνω προτάσεις είναι σωστές ή λανθασμένες.

Α. Κάτω από την πίεση ξένων συμβούλων ιδρύθηκε και λειτούργησε το 1927 η Τράπεζα της Ελλάδος.

Β. Η Εθνική Τράπεζα διατήρησε το δικαίωμα κοπής χαρτονομίσματος.

Γ. Η επιτυχημένη λειτουργία της Τράπεζας της Ελλάδος έδωσε ώθηση στην κυβέρνηση Βενιζέλου .

Δ. Η πιστοληπτική ικανότητα του κράτους επιδεινώθηκε παρά τη λειτουργία της Τράπεζας.

(Απαντήσεις: Α-Λ, Β-Λ, Γ-Σ, Δ-Λ)

2) Να αντιστοιχίσετε τους όρους της στήλης Α με τους σχετικούς της στήλης Β:

1. Κοινωνία των Εθνών
Α. ίδρυση κεντρικής κρατικής τράπεζας
2. 1927
Β. εμφάνιση της κρίσης και στην Ελλάδα
3. 1928
Γ. αίτημα για δάνειο
4. 1932
Δ. λειτουργία της τράπεζας
_____________________________________
(Απαντήσεις: 1-Γ, 2-Α, 3-Δ, 4-Β)
__________________________________________________________

9. Η κρίση του 1932

1. Να αναφέρετε αν οι παραπάνω προτάσεις είναι σωστές ή λανθασμένες.

Α. Οι προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης το 1932 να αποφευχθεί η κρίση υπήρξαν επιτυχείς.

Β. Η αναστολή εξυπηρέτησης εξωτερικών δανείων υπήρξε επιλογή της κυβέρνησης για να εξισορροπηθεί η κατάσταση

Γ. Η πολιτική προστατευτισμού που ακολουθήθηκε είχε τελικό σκοπό την αυτάρκεια της χώρας.

Δ. Η μέθοδος κλήριγκ στο εξωτερικό εμπόριο είχε απολύτως αρνητικά αποτελέσματα για την εθνική οικονομία.

Ε. Η ανάδειξη ολοκληρωτικών καθεστώτων στην Ευρώπη είναι άμεσα συνδεδεμένη με την κρίση αυτή και τις
    παρενέργειές της.

(Απαντήσεις: Α-Λ, Β-Λ, Γ-Σ, Δ-Λ, Ε-Σ)

2) Να αντιστοιχίσετε τους όρους της στήλης Α με τους σχετικούς της στήλης Β:

1. εξωτερικές συναλλαγές
α.Κλήριγκ
2. εξάντληση των κρατικών αποθεμάτων χρυσού
β.Κλειστή οικονομία
3. συναλλαγές με γραφειοκρατικές διαδικασίες
γ.Κρατικός παρεμβατισμός
4. συναλλαγές με κοστολόγηση ανταλλάξιμων προίόντων
δ. Προσπάθειες για αποτροπή κρίσης

(Απαντήσεις: 1-γ, 2-δ, 3-β, 4-α)